Digitalt arbeidsmiljø i en ny hverdag

Vi er alle i en uvant situasjon for tiden. Mange har hjemmekontor og forsøker å opprettholde normal drift så langt det lar seg gjøre. Men hvordan opprettholder man et godt arbeidsmiljø når alle kolleger sitter spredt i hver sitt hjem? Hvordan skal vi sikre at ingen mister følelsen av å være en del av et kollegium? Vi vet ikke hvor lenge denne situasjonen varer. Hva bør vi gjøre for å bevare trygghet, arbeidsmiljø og samskaping på arbeidsplassen?

For de fleste av oss er dette en ny måte å jobbe på, men som en del av en nasjonal dugnad må vi alle hjelpe hverandre å tilpasse oss den nye hverdagen. Samskaping er en av Jobbnorges verdier og en nøkkel til mye av det vi gjør hos oss. Vi skaper våre produkter sammen som kolleger og sammen med våre kunder. Å sitte spredt rundt på ulike adresser i Bodø, gjør at vi må tenke nytt rundt samskaping og sørge for å ta i bruk nye arbeidsmetoder raskt. Etter en dag på hjemmekontor har jeg gjort meg noen refleksjoner rundt samskaping og digitalt arbeidsmiljø. Dette er mine 5 tips til deg som er i denne situasjonen:

1.    Teams eller annen samhandlingsplattform

Hos Jobbnorge benytter vi Teams. Her er det gode muligheter for samhandling, enten i lukket chat, videomøter, grupper og lignende. Her kan man samhandle på tvers av avdelinger og nøkkelfunksjoner. Du kan gjennomføre møter med kunder og samtidig se hverandre via kamera. Dette fungerer helt ypperlig! Jeg vet at det også finnes andre verktøy man kan bruke på samme måte. Men hvordan bruker vi dette verktøyet for å opprettholde vårt gode arbeidsmiljø?

a.     Innsjekk

Si «god morn» til teamet ditt. Vis at du er tilstede og prat litt om hvordan dere har det. Sleng gjerne på noen emojier eller en gøyal GIF 🙂 En digital måte å ankomme jobben.

b.     «Sjitprat»

Lag en kanal for litt «sjitprat», som vi kaller det i Nord-Norge. Send bilder av hjemmekontoret ditt, utsikten din eller kaffekoppen. Bruk litt humor og ha takhøyde for litt sosialt snakk.

c.      Tokaffe

Ta dere tid til den daglige «tokaffen», men gjør den digital gjennom et felles møte i Teams. Her kan man enten diskutere jobbrelaterte ting, eller ta en pust i bakken og snakke «sjit» med gode kolleger. Er det fredag kan man kanskje kjøre i gang en morsom Kahoot som får folk i godt humør før helgen.

 

2.    Lav terskel for å ringe hverandre og smil i telefonen

Visste du at man kan høre et smil over telefonen? Vi trenger å holde humøret oppe. Husk derfor på at det kan være lurt å smile – også gjennom telefonen. Kjenner du deg usikker på jobbrelaterte oppgaver eller har behov for å diskutere noe med en kollega? Ta opp telefonen og ring. Enten via Teams/Skype eller telefon. Vi må ha lav terskel for å snakke med hverandre gjennom digitale kommunikasjonskanaler.

Mann som snakker i telefonen
Vi må holde dialogen. Ofte er det mer naturlig å snakke muntlig om en utfordring enn å skrive. Ha derfor lav terskel for å ringe en kunde eller kollega.

 

3.    Gjør det komfortabelt å jobbe hjemmefra

Å danne nye vaner tar tid. Vær tålmodig med deg selv. Forsøk å innstill deg på at dette går bra – du er ikke alene i denne situasjonen. Gjør det litt ekstra koselig ved kontorpulten eller kjøkkenbordet. Unn deg en god lunsj som du vanligvis ikke ville spist på jobb. Vi mennesker bruker noen dager på å tilpasse oss nye rutiner, men de kommer sakte men sikkert på plass. En positiv ting er jo at vi slipper reisetid når vi jobber hjemmefra.

4.    Vær snille med hverandre

Vis respekt for hverandre og forsøk å forstå hvordan denne situasjonen påvirker den enkelte. Vi lever alle ulike liv utenfor kontoret. Noen har barn som må være hjemme, noen har syke folk rundt seg, og noen har kanskje venner eller familie som har blitt eller står i fare for å bli permittert. Mange er i en usikker situasjon og det skal vi ha respekt for – også det at ikke alle greier å tilpasse seg like raskt. Ta godt vare på hverandre og strekk ut en (digital) hjelpende hånd om det trengs.

5.    Få luft

Når man sitter på hjemmekontor får man kanskje ikke de naturlige daglige avbrekkene i arbeidet; kundemøter, en kollega som lurer på noe, felles kaffepause … Vi trenger alle å få luftet og rørt litt på oss. Gå deg en tur ut og få din dose med luft og dagslys. Det er med på å klare tankene og kan hjelpe på både motivasjonen og inspirasjonen, og vil spre seg videre når du snakker med kundene eller kollegene dine. Kanskje du kan starte eller avslutte arbeidsdagen din med en halvtimes spasertur?

Lytt til rådene vi får av norske myndigheter. Vi har alle et felles ansvar for å komme oss tilbake til normalen så fort som mulig. Så i mellomtiden må vi gjøre vårt beste ut av situasjonen. Samhandling og omsorg for hverandre kan gjøres digitalt!

Vi i Jobbnorge har digitale kanaler åpne som normalt. Du kan lese om hvilke tiltak vi gjør her.

Du når oss innenfor våre ordinære åpningstider på telefon og e-post. Vi lover å svare telefonen med et smil!

 

Ta vare på hverandre og ta ditt ansvar i en kritisk tid.