5 tips før du går i gang med stillingsannonsen

«Vi må bare få ut den annonsen! Kari slutter jo allerede neste måned. Kan vi ikke bare bruke den samme annonsen som sist?» Høres det kjent ut? Jeg får ofte en følelse av at stillingsannonsen blir et hastverksarbeid med klipp- og lim-metoden. 

At du får behov for en ny medarbeider kan for eksempel skyldes vekst i bedriften, at noen slutter eller omorganisering. 

Men kan du bruke akkurat samme stillingsannonse som sist? Svaret er ganske enkelt nei. Hvis du skal skaffe ny og fersk kompetanse – hvilket signal sender du dersom stillingsannonsen er hentet nederst i skuffen? Tenk at hver stillingsannonse skal være et nytt produkt. Det er sjeldent du ønsker to ansatte som er nøyaktig like. Jeg anbefaler at dere bruker litt ekstra tid på stillingsannonsen. Det kan lønne seg. 

 

Her er fem tips til deg før du går i gang med stillingsannonsen: 

 

1. Øk sjansen for å lykkes med en god behovsanalyse 

Ikke start rekrutteringen med å skrive selve annonsen. Som ellers i livet er det ofte lurt å være godt forberedt før man går i gang. Det øker sjansen for å lykkes på første forsøk.  

  • Hvilken kompetanse er dere på jakt etter?  
  • Hvilke personlige egenskaper er viktig?  
  • Hvilke kvalifikasjoner og ferdigheter må den ansatte ha?  
  • Og ikke minst – hva er viktigst?  

Hvis du bare fyller på lista fra forrige gang er det vanskelig for kandidaten å oppfylle alle krav. Da vil du kanskje gå glipp av gode søkere. Bruk derfor tid på å prioritere hva som er viktigst for den aktuelle stillingen. 

 

2. Førsteinntrykket av din virksomhet. 

Husk på at stillingsannonsen ofte er det det første møtet med din virksomhet.  

  • Hvilket førsteinntrykk gir du?  
  • Gjenspeiler stillingsannonsen deres arbeidsplass?  

Bilder og video kan være med å løfte førsteinntrykket og bidra til flere søknader. Bruk tid på å gjøre dere attraktive i form av tekst, bilder og video. 

Bilde av glade ansatte i Jobbnorge
Aktiv bruk av bilder og video bidrar til at søkerne får et inntrykk av hvordan det er å jobbe hos din virksomhet

 

3. Hva tilbyr dere?  

Under det typiske avsnittet «Vi tilbyr» bør dere tenke på hva som er viktig for drømmekandidaten. Lønn, ferie og pensjon kan på mange måter ses på som en selvfølge. Ha heller fokus på andre ting som kan motivere drømmekandidaten til å søke hos akkurat din virksomhet.  

Det kan være fleksibel arbeidstid med muligheter for hjemmekontor for eksempel. Eller trening i arbeidstiden, en hyggelig kaffe-pause, eller egg i lunsjen på torsdager. Arbeidsmarkedet er i stadig endring og har virkelig fått seg en boost når det kommer til digitalisering. Hjemmekontor og fleksibel arbeidsdag er nok noe flere er opptatt av i dag. 

Unngå å skrive at dere har «godt arbeidsmiljø» – beskriv det heller med egne ord. Det som oppleves som et bra arbeidsmiljø for noen er ikke nødvendigvis det for alle. 

 

4. Husk på hvem du snakker til 

Jeg har lest mange stillingsannonser de siste årene. Svært mange består av formelt språk og standardfraser du ser overalt. «Vi ser etter deg som er dynamisk, sulten, fremoverlent, fleksibel og samarbeidsvillig.» Finnes det i det hele tatt noen som kan oppfylle disse kravene? Se for deg drømmekandidaten når du skriver annonsen, og henvend deg direkte til den du ser for deg.  

Er du usikker på hva målgruppen er opptatt av? Spør dem. Det er superenkel forskning som kan bidra til at annonsen snakker til målgruppen på en bedre måte.  

 

5. Det er en konkurranse – spesielt innenfor noen målgrupper 

Mange av de gode kandidatene har allerede en god jobb, og spesielt i enkelte konkurranseutsatte bransjer. De jobber allerede et sted hvor de tilbyr «konkurransedyktige betingelser, godt arbeidsmiljø og fleksitid».  

Hvordan skal du motivere disse til å bytte jobb og søke hos din virksomhet? Stillingsannonsen din skal vekke nysgjerrighet og lyst til å søke hos dere.

Vil du lære deg noen gode verktøy for å skrive en god stillingsannonse? Vi har gjennomført mange skreddersydde workshops for våre kunder med fokus på nettopp dette, å skrive gode stillingsannonser. Les mer her, og nøl ikke med å kontakte oss.  

 

 

Les også: 

Jobber omdømmet for eller mot deg? 6 råd om omdømmebygging

Hvor inkluderende er du når du søker etter nye ansatte?